FANDOM

Derelict ship − (pol. Opuszczony statek) to tajemniczy, nieznany wrak statku kosmicznego z pierwszego "Aliena". Został zbudowany przez tajemniczą cywilizację. Odkrycie wraku miało niezwykle istotne znaczenie w dziejach. Nie tylko na napotkanie śladów inteligentnego życia we wszechświecie i także na pierwsze spotkanie ludzi z ksenomorfem.

Historia Edytuj

Przed odkryciem Edytuj

Nieoczekiwanie doszło do fatalnego incydentu – z jednego z przewożonych w ładowni jaj uwolnił się zarodnik ksenomorfa, który przedostał się do wyższych partii statku i zainfekował embrionem Pilota. Ten, zdając sobie sprawę z czekającej go niebawem śmierci oraz narodzin niezwykle niebezpiecznej istoty, nadał sygnał ostrzegawczy a następnie zaprogramował kurs statku, by ten rozbił się – bądź wylądował – na najbliższej planecie/planetoidzie. Okazał się nim być księżyc gazowego olbrzyma Calpamos, LV−426. Nie wiadomo czy na pokładzie byli jeszcze inni członkowie załogi, ani też co się stało z Ksenomorfem, który narodził się z Pilota. Możliwe, że pozostali załoganci zostali wybici, a bestia zdechła z głodu lub ze starości – w końcu nie wiadomo ile czasu minęło od jej narodzin do katastrofy statku.

Obcy: ósmy pasażer Nostromo Edytuj

W 2122 r. w pobliżu planety LV-426 przelatywał statek Nostromo. Załoga odebrała sygnał, mylnie identyfikując go jako SOS. Po wylądowaniu na powierzchni planety, trójka załogantów wyruszyła na poszukiwania źródła sygnału. Znaleźli wrak wielkiego statku, po czym przystąpili do zbadania jego wnętrza. W pewnym momencie Kane znalazł wejście do ładowni pełnej jaj. W trakcie oględzin nowo odkrytego pomieszczenia, z jednego jaj wyskoczył Twarzołap, który zaatakował mężczyznę. Pozostałą dwójka ustawiła sygnał ostrzegawczy i zabrała poszkodowanego na swój statek.

Obcy: Izolacja Edytuj

15 lat po zniszczeniu Nostromo na powierzchni planety wylądował statek ratunkowy Anesidora, w poszukiwaniu śladów zaginionego statku. Załoga tego frachtowca odebrała sygnał ostrzegawczy, pozostawiony przez poprzedników. Podczas oględzin starego wraku, również natknęli się na ładownię. Tym razem ofiarą Twarzołapa padła Catherine Foster – żona kapitana. Kobietę zabrano na Stację Sevastopol, gdzie niedługo później rozprzestrzeniła się plaga Ksenomorfów.

Dalsze losy Edytuj

Dalsze losy statku pozostają nieznane. Prawdopodobnie pozostał na Acheronie. Możliwe, że został zniszczony w wybuchu elektrowni.

Wrak Edytuj

Derelict był wielkim obiektem o niesymetrycznym kształcie. Wizualnie nie przypominał jakiejkolwiek konstrukcji znanej człowiekowi. Miał wygląd podkowy o owalnym przekroju, z lekko zwężającymi się, niesymetrycznymi ramionami. Po środku statek posiadał wyraźne zgrubienie − była to jego centralna część zwieńczona lekko spłaszczoną kopułą. Wewnątrz znajdowało się pomieszczenie odpowiadające kokpitowi w ziemskich statkach. Ramiona, a raczej dwie wystające z centralnej części odnogi były lekko zróżnicowane – prawe (patrząc od strony śluz) było trochę krótsze i mające poziome zwieńczenie w kształcie młota. Lewe zaś miało kształt podobny do zaciśniętej pięści z wyciągniętym wskazującym palcem. Prócz nich wrak posiadał jeszcze kilka małych wypustków po bokach kadłuba. Nie widać było żadnych otworów – okien ani wejść. Cały wrak miał metalicznie – szary kolor oraz dziwną powierzchnie, pokrytą wzorami linii. Można mniemać, że statek wyszedł spod ręki cywilizacji bardzo zaawansowanej technologicznie i posiadał rodzaj hipernapędu.

Jedynym widocznym wejściem do statku był szereg trzech śluz w centralnej części kadłuba. Z pewnością nie były one „oficjalnym” wejściem do statku. Prowadziły one przez sieć wąskich szybów, którymi można było przedostać się do kokpitu. Był on wielką, mroczną salą zbudowaną na planie koła. Sala była bardzo wysoka i zwieńczona kopułą; niemal całą powierzchnię podłogi zajmował podest. Na nim stało niesamowite urządzenie, przypominające ogromny fotel z wmontowanym wielkim „teleskopem”. Mogło zapewne służyć do sterowania statkiem lub też do obserwacji astronomicznych. W fotelu znajdowały się szczątki przedstawiciela obcej cywilizacji, które pod upływem czasu zdążyły skamienieć.

Pod salą z podestem znajdowała się ładownia. Wielka, podłużna, wysoka na dwadzieścia metrów komnata przedzielona była niskimi przegrodami na wiele podłużnych sektorów. Znajdowało się tam miejsce na ładunek – były to tysiące jaj ksenomorfa, ustawione w regularnych odstępach. Nie wiadomo w jakim celu były tam trzymane. Mogły być rodzajem broni biologicznej bądź też obiektem badań. Po mimo upływu tysięcy lat urządzenia generujące wokół jaj osłonę z laserowej błękitnej mgły wciąż działały. Co jeszcze dziwniejsze, większość przetrwalników była wciąż żywa.

Odkrycie Edytuj

W 2122 roku kosmiczny statek transportowy USCSS Nostromo przelatując w drodze powrotnej z Thedusa na Ziemię przez system Zeta Reticuli odebrał sygnał z obcego statku i błędnie zinterpretował go jako S.O.S.. Frachtowiec wylądował na powierzchni księżyca LV−426 dwa kilometry od źródła sygnału, a trzyosobowa ekspedycja wyruszyła by zbadać znalezisko. We mgle odnaleźli wrak, weszli do środka przez śluzę i przedostali się szybem do kokpitu. Zastali tam szczątki Pilota z dziurą z klatce piersiowej, a pierwszy oficer spuścił się na linie przez wypalony otwór w podłodze. W ładowni zastał tysiące jaj, a podczas ich oględzin został zainfekowany przez obcą formę życia. Pozostali zabrali go na pokład i czym prędzej odlecieli. Jako że z całej załogi przeżyła tylko Ellen Ripley, która następnie pogrążona była w trwającej dekady hibernacji, nikt nie dowiedział się o istnieniu wraku.

Powtórne odkrycie pozaziemskiego statku miało miejsce w 2179, gdy na księżycu zbudowana była już kolonia osadników pracujących nad wytworzeniem atmosfery. Jeden z pracowników namierzył wrak i wraz z rodziną udał się tam pojazdem terenowym by dokonać oględzin. Wewnątrz konstrukcji został zainfekowany i przewieziony do koloni, co stało się przyczyną inwazji ksenomorfów i wybicia mieszkańców osiedla.

Wrak najprawdopodobniej przestał istnieć w 2179, kiedy to nuklearna eksplozja procesora atmosferycznego w koloni zmiotła wszystko w promieniu kilkudziesięciu kilometrów.

Występowanie Edytuj

  • Filmy
  • Książki
    • Alan Dean Foster Obcy − ósmy pasażer Nostromo (Alien)
    • Alan Dean Foster Obcy − decydujące starcie (Aliens)
  • Komiksy
    • Alien − The Ilustrated Story
    • Aliens: Newt's Tale
    • Aliens: Apocalipse − Destroying Angels

Ciekawostki Edytuj

  • Interesujące jest to, że ładownia statku leży... pod powierzchnią księżyca... Niektórzy fani twierdzą, że domniemany statek to obserwatorium astronomiczne. Jednak to fałszywe domysły które tłumaczy się tym, że statek "wrył" się w ziemię podczas katastrofy lub że warstwa skały naniosła się z czasem.
  • W Aliens: Colonial Marines, po strzeleniu w głowę "Pilota" pojawią się dwa małe, holograficzne statki walczące ze sobą. W żadnym wypadku nie jest to przedstawienie faktów, lecz zwykły Easter Egg.
  • Podręcznik Taktyczny Marines zawiera opis, jak korporacja odkrywa wrak, a następnie wysyła zespół do zbadania.
  • We wczesnym scenariuszu ten statek rozbił się lub wylądował na powierzchni LV−426, 10 milionów lat przed wylądowaniem tam statku Nostromo. Następnie został przeciągnięty z wykorzystaniem nieznanej siły na szczyt góry, która była wierzchołkiem olbrzymiej podziemnej świątyni skrywającej jaja. Jest to jednak widoczne w ostatecznej wersji filmu, gdy Kane zauważa prowadzący głęboko w dół otwór w podłodze