FANDOM

Hiber. (1).jpg

Hibernacja sztuczna – jest to fizjologiczny stan „uśpienia” organizmu, powodujący znaczne spowolnienie

procesów życiowych, obniżeniu temperatury ciała oraz niemal całkowite zatrzymanie procesów starzenia. W naturze sen hibernacyjny występuje głównie u niektórych płazów, ssaków i owadów; najczęściej w okresie zimowym. Człowiek sam z siebie nie jest do niego zdolny, jednak nowoczesna technologia pozwoliła na wytworzenie specjalnych urządzeń mogących wprowadzić go w stan hibernacji.

Urządzenia te nazywane są ”komorami kriogenicznymi” (lub w skrócie: kriokomorami) i pozwalają człowiekowi na odbywanie długich podróży kosmicznych bez uszczerbku na zdrowiu oraz bez starzenia się. Wchodzą one w skład podstawowego i obowiązkowego wyposażenia statków kosmicznych.

Nie wiemy na czym dokładnie polega ten stan, najprawdopodobniej urządzenie oddziałuje zarówno na system nerwowy jak i na wszystkie komórki ciała, zatrzymuje procesy metaboliczne i wywołuje stan, który można określić jako „kontrolowaną śpiączkę”. Nad zdrowiem i bezpieczeństwem śpiącego czuwa komputer.

Efektami ubocznymi zbyt długiej hibernacji mogą być m.in. osłabienie organizmu, lekki szok czy dezorientacja. Stwierdzono, że zwierzęta, zwłaszcza koty, wychodzą ze zbyt długiego snu zdecydowanie lepiej niż ludzie. Rekordowa hibernacja została odbyta przez Ellen Ripley i trwała 57 lat.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki