FANDOM

Obcy − przebudzenie (ang. Alien: Resurrection) − to czwarta część serii Obcy.

FabułaEdytuj

Ostrzeżenie
Uwaga! Poniżej znajdują się
szczegóły dotyczące fabuły
lub zakończenia utworu.

Naukowcy postanawiają sklonować zmarłą 200 lat wcześniej Ellen Ripley. Wydobywają z jej ciała zarodek Królowej obcych i izolują go. Chcą hodować obcy gatunek i uczynić z niego doskonałą broń. Ripley jest dla nich szczególnie ważna − łączy w sobie cechy obu ras.

Do statku − USM Auriga, na którym przeprowadzane są te eksperymenty cumuje statek Betty z załogą złożoną z przemytników. Handlarze sprzedają wojskowym ludzi, którzy stają się potem inkubatorami dla obcych (mają zostać wykorzystani do rozmnażania obcych). Plan jednak zawodzi. Krwiożercze istoty uciekają z klatek, zabijając prawie całą załogę.

Przeżywa tylko niewielka grupa, na czele z Ripley-8. W trakcie walk z obcymi okazuje się, że jedna z ocalałych − Annalee Call − jest androidem. Ripley-8 zostaje porwana przez Królową Ksenomorfów, będącą de facto jej dzieckiem. Królowa rodzi krzyżówkę Ksenomorfa i człowieka. Noworodek zabija Królową, gdyż za swoją matkę uważa Ripley-8.

Młody obcy rusza jednak na łowy, próbując zabić pozostałych mieszkańców statku. Ostatecznie zostaje zabity przez samą Ripley, która używając swej zamienionej w kwas krwi wypala dziurę w szybie statku i wyrzuca obcego w przestrzeń kosmiczną. Dołącza do pozostałych przy życiu, po raz pierwszy od kilkuset lat wraca na Ziemię.

W tym czasie USM Auriga się rozbija. Nigdy nie zostaje wyjaśnione czy obcy zginęli podczas katastrofy...

Obsada Edytuj

CiekawostkiEdytuj

  • W ostatniej scenie wydania specjalnego "Alien 4" Ripley przygląda się zrujnowanemu Paryżowi i mówi "Sama czuje się tu jak obca". Fani twierdzą, że zniszczenia są spowodowane tym, że Giganci napadli na Ziemię, lecz jest to wymyślona informacja.
  • Zdjęcia do filmu kręcono w Long Beach i Los Angeles (Kalifornia, USA) oraz w Ottawie i Winnipeg (Kanada).
  • Pierwotnie czwarta część filmu miała być bazowana na fabule komiksu "Alien vs. Predator".
  • Ze względu na zbyt duże koszty, nie nakręcono sceny w sztucznym ogrodzie, gdzie Ripley miała uciekać Jeepem przed chmarą Obcych.
  • Jean−Pierre Jeunet chciał nakręcić scenę, w której komar kłuje Ripley i zostaje spalony przez jej kwaśną krew. Porzucił ten pomysł, gdy dowiedział się, ile taka scena będzie kosztować.
  • Początkowo w scenariuszu było napisane, że Ripley budzi się i zdaje sobie sprawę, że wszystkie wydarzenia z "Alien 3" były tylko jej snem.
  • Sigourney Weaver dostała za ten film więcej pieniędzy, niż wynosił cały budżet pierwszej części.
  • W kinowej wersji filmu zabrakło w czołówce H.R. Gigera, który był pomysłodawcą wyglądu pierwotnego obcego. Oburzony artysta wysłał w tej sprawie list protestacyjny do FOX−a co zaowocowało umieszczeniem jego nazwiska w końcowych napisach filmu wydanego na kasetach.
  • Statek Auriga był plastikowym modelem zbudowanym w skali 1:100. Miał 3,5 metra długości.
  • W pracach nad filmem wykorzystano aż 2000 litrów sztucznego śluzu. Pobito rekord ustanowiony przez "Obcego 3".
  • Model królowej obcych zaprojektowanej przez Stana Winstona pojawił się już w drugiej części. Wypożyczono go od kolekcjonera Boba Burnsa, ale na planie wykorzystano tylko górną część modelu. Resztę zbudowano od zera.
  • Wszystkie korytarze w filmie to tylko dwie rozbudowane dekoracje, które w różnych scenach inaczej oświetlano i stosowano inne ujęcia i kadrowanie.
  • Chronologicznie jest to ostatni film z uniwersum Obcego, Predatora i Obcy kontra Predator.
  • Ron Perlman prawie utonął podczas kręcenia podwodnej sceny. Gdy się wynurzał, uderzył głową w pokrywę i zemdlał. Reanimowała go ekipa filmowa.
  • Generał Perez początkowo miał zostać wyssany w przestrzeń kosmiczną jak obcy w pierwszej i drugiej części.
  • Betty wraz z załogą przemytników i najemników przypomina statek Serenity i jego załogę, przedstawioną w późniejszym serialu telewizyjnym Firefly.