Fandom

Xenopedia

Obcy - ósmy pasażer Nostromo

356stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze5 Udostępnij
Strzałka.pngNa tę stronę wskazuje przekierowanie ze strony Alien. Zobacz też: inne znaczenia tego określenia.
Obcy - ósmy pasażer Nostromo (ang.) Alien) – film Ridleya Scotta z roku 1979.

Pierwszy z serii filmów połączonych osobą głównej bohaterki – Ellen Ripley, odtwarzanej przez Sigourney Weaver oraz stworzoną przez Hansa Gigera postacią Xenomorpha.

Film zapoczątkował pierwszą amerykańską serię, w której główną, heroiczną rolę gra kobieta. W roku 2002 Biblioteka Kongresu USA uznała film za "znaczący kulturowo". Oznacza to jego szczególną ochronę, jako dziedzictwa kulturowego i przechowywanie w amerykańskim Narodowym Rejestrze Filmowym.

Pozostałe filmy z tej serii to:

Obsada Edytuj

FabułaEdytuj

Ostrzeżenie.png
Uwaga! Poniżej znajdują się
szczegóły dotyczące fabuły
lub zakończenia utworu.

Okręt holowniczy USCSS Nostromo wraca na Ziemię z ładunkiem wzbogaconej rudy. Steruje nim komputer pokładowy o nazwie Matka a załoga pozostaje w stanie hibernacji. Spokój podróży zakłóca tajemniczy sygnał odebrany przez Matkę, która budzi załogę z anabiozy.

Ludzie lądują promem na (często mylonym z planetą) księżycu Acheron (LV-426). Do jego zbadania zostaje wysłana trójosobowa ekipa zwiadowcza. Znajduje ona stary wrak statku nieznanej cywilizacji. W jego wnętrzu odkrywają zwłoki członka załogi, a także olbrzymie komnaty wypełnione skórzastymi jajami.

Kane, który odkrył jaja zostaje zaatakowany przez pająkowatą formę życia (larwę zwaną facehuggerem czyli twarzołapem). Z przyczepioną do twarzy istotą zostaje przetransportowany na prom, gdzie reszta załogi stara się pozbyć intruza. Badania wykazują, że tajemniczy organizm podtrzymuje Kane'a przy życiu i nie sposób go ściągnąć bez szkody dla Kane'a. Pozostawiają go więc w takim stanie, zastanawiając się nad dalszymi krokami. Po pewnym czasie organizm odpada i umiera.

Po tym wypadku Kane wraca do zdrowia i zaczyna normalnie funkcjonować. Jednak podczas posiłku z klatki piersiowej mężczyzny wydostaje się wężowata postać (chestburster), powodując śmierć żywiciela. Ten moment stanie się punktem zwrotnym - młody Obcy przeobraża się w przerażającego potwora, który zabija kolejnych kosmonautów.

Odniesienia Edytuj

"Obcy - ósmy pasażer Nostromo" i jego sukces stał się fundamentem powstania "trylogii" opisującej życie Ellen Ripley. Kasowość serii przerosła wszelkie oczekiwania, a twórcy filmowi postanowili zaskoczyć widzów ożywiając Ripley (zginęła w trzeciej części) i stawiając ją raz jeszcze przeciwko Obcemu. Jean-Pierre Jeunet postanowił kontynuować historię "Obcego", m.in. podejmując wątek Davida Finchera. Po śmierci, Ellen została sklonowana na podstawie materiału genetycznego (wątek badań genetycznych zaczerpnięty z poprzedniej części), a klon Ripley osadzony został w laboratorium, będącym zarazem więzieniem (podobnie jak w Obcym 3). Dzięki podobnym zabiegom twórcom udało się raz jeszcze wkupić w łaski widzów, a "trylogia" Ellen Ripley, zastąpiona została szybko czteropakami serii opisanymi jako Kwadrylogia Obcego (Alien Quadrilogy).

Liczne są nawiązania do istot pojawiających się w serii - występują one w książkach i komiksach, które budują świat Obcego. W nawiązaniu do komiksowej tradycji przeciwstawiania sobie postaci pochodzących z zupełnie różnych utworów z inicjatywy reżysera Paula W.S. Andersona powstał film Obcy kontra Predator (Alien vs. Predator), który doczekał się także swojego.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki