FANDOM

Sigourney Weaver (ur. 8 października 1949 w Nowym Jorku) – amerykańska aktorka.

    Właściwe nazwisko Susan Alexandra Weaver, imię Sigourney przyjęła po lekturze powieści F. Scotta Fitzgeralda Wielki Gatsby. Wywodzi się z rodziny aktorskiej. Jej matka Elizabeth Inglis i wuj Doodles Weaver również byli aktorami, natomiast ojciec Sylvester Weaver był szefem stacji NBC. Studiowała sztukę teatralną na uniwersytecie Yale, a po jego ukończeniu pracowała w nowojorskich teatrach, karierę aktorską rozpoczęła w 1976 roku. Znana m.in. z roli Ellen Ripley w filmie Ridleya Scotta Obcy − ósmy pasażer Nostromo i pozostałych częściach serii Obcy oraz Goryle we mgle, w którym zagrała Dian Fossey, i który stał się początkiem jej zaangażowania w problematykę ochrony ginącego gatunku goryli górskich. Jest jedną z niewielu aktorek nominowanych do Oskara za role w horrorach. Była też nominowana do nagrody Tony. Dysponuje operowym głosem. Występuje również bardzo często w teatrze.

Córka byłego prezesa NBC Television Network Sylvestra Weavera i brytyjskiej aktorki Elizabeth Inglis, żona reżysera Jima Simpsona, w 1990 urodziła córkę Charlotte.

Wybrana filmografiaEdytuj

Ostrzeżenie
To jest biogram prawdziwej osoby.
Dowiedz się więcej na temat polityki wobec artykułów biograficznych w Xenopedii.