FANDOM

Twarzołap − (z ang. Facehugger − "face" − twarz i "hug", czyli przytulać) − inaczej "twarzołap".  Jest drugim stadium rozwoju obcego. Wylęga się z jaja, złożonego przez królową. Zarodnik rozwija się wewnątrz jaja. Dokładny czas rozwoju nie jest znany. Jego zadaniem jest zapłodnienie żywiciela, przy czym nie każde

Facehuggeronkane

Twarzołap na pochwyconej ofierze.

stworzenie może nim zostać. Przyszły nosiciel Embrionu musi mieć odpowiedni rozmiar i budowę głowy nieutrudniającą jego schwytanie przez twarzołapa. Facehugger znajdując potencjalnego nosiciela, wyskakuje z ogromną siłą w kierunku głowy ofiary, aby chwycić ją odnóżami za głowę i owinąć ogon wokół szyi, w sposób uniemożliwiający wyswobodzenie się i samodzielne oddychanie. Ofiara pozostaje nieprzytomna przez 12−24 godziny. Przy próbie usunięcia pasożyta, jego ogon zaciska się coraz mocniej, lecz zaatakowany organizm nie umiera na wskutek uduszenia, ponieważ tlen wciąż jest mu dostarczany, przez rurę w którą wyposażony jest twarzołap. Druga (nieco większa) służy do wprowadzenia embrionu przez gardło, który później składany jest w klatce piersiowej żywiciela. Przez cały okres trwania tego procesu, ofiara jest nieprzytomna. Po jego zakończeniu, twarzołap odpada i umiera. Następnie embrion szybko dojrzewa do kolejnego stadium, żeby wydostać się rozrywając ofiarę od środka. W taki właśnie sposób na tym etapie przebiega cykl rozrodczy ksenomorfów...

Alienschamberfacehugger

Tutaj przedstawiona jest budowa anatomiczna twarzołapa, w trakcie zapładniania ofiary:

FaceHuggerGeant

wielki twarzołap

To, czy twarzołap jest nosicielem zwykłego embrionu, czy też królewskiego możemy odróżnić dzięki widocznym różnicom w jego budowie zewnętrznej.Podobnie jak forma dorosła, facehugger uzbrojony jest w naturalny mechanizm obronny − jego krew posiada silne właściwości żrące przez co nie można go oddzielić od ofiary bez uśmiercania obu.

Znane rodzaje:Edytuj

  • Zwykły twarzołap

Zapładnia robotnicą lub [[wojownik|wojownikiem.

Jest trochę większy, ma ciemny kolor i dwa kolce na ogonie oraz dwa embriony w ciele−jeden Królowej a drugi wojownika.

  • Super twarzołap

Pokazany w jednej z 2 wersji filmu Alien 3 − jest większy od zwykłego, ma błonę między odnóżami i może zapłodnić 2 żywicieli (czasem może też zapłodnić embrionem królowej).

  • Wielki twarzołap

Pojawia się w linii zabawek Kenner'a. Są większe od zwykłych twarzołapów i nie mają możliwości składania embrionów, ich zadaniem jest ochranianie jaj i gniazda.